4 de juny 2020

DIJOUS 4, CONNECTA'T

Bon dia,
Cóm estaran els dos cirerers que en tenim a l'Escola? 

De ben segur hauran canviat les seves flors per fulles verdes i, ara per ara, hi seran ben plens i carregats de cireres boníssimes.


Aquesta setmana et vull parlar dels vídeojocs en línia 
que formen part de la nostra realitat virtual i de les xarxes socials.

Jocs online 

Els jocs, en general, t'ofereixen una àmplia gamma de nous desafiaments cognitius, oportunitats d'exploració, relaxació i socialització amb companys.

De fet, la majoria dels videojocs es juguen amb el simple propòsit de “diversió” i un augment a curt termini del teu “benestar subjectiu”.
Sembla ser que l'ús de jocs electrònics et pot satisfer diferents necessitats psicològiques bàsiques com són:
  • la competència (sentit d'auto eficàcia i adquisició de noves habilitats),
  • l'autonomia (comportament personal orientat a objectius en nous entorns ficticis)
  • i la relació (interaccions socials i comparacions)
L'essència positiva del videojoc

Tot jugant utilitzes els aprenentatges adquirits, els adaptes i quan ja has après sorgeix un nou repte que et fa utilitzar els coneixements anteriors per incorporar-ne de nous. Descobreixes, passes a una nova pantalla, superes el joc... el feed-back -la resposta és immediata i continua. 
Això vol dir que el joc et pot ajudar a desenvolupar tot un conjunt d'aprenentatges, continguts, valors i competències essencials com l’observació, la probabilitat, la rapidesa, l’empatia, la intuïció, la presa de decisions, la tolerància a la frustració, la memorització de regles i estratègies per a guanyar.

Però, realment en l'actualitat s'està mantenint aquesta essència positiva del vídeo joc?

Una part important es la part social , jugant individualment o per equips, pots conèixer jugadors i relacionar-vos a través de diferents plataformes de jocs -s
empre que et parlo de les relacions socials a les xarxes t'he de parlar d'un tema ja tractat: la privacitat 
Encara que no ho sembli, el teu perfil d’usuari de plataformes de jocs en línia pot convertir-se en quelcom molt valuós per a d’altres jugadors.
Un altre perill que tenen els jocs en línia és que ens permeten relacionar el nostre compte de jocs amb els nostres comptes a les xarxes socials, permetent que la informació de les dues bandes estigui a la vista dels nostres amics.

En aquest vídeo de l’OSI trobaràs més consells per intentar blindar la teva privacitat en les teves aventures gràfiques:

Els ciber-delinqüents també poden intentar segrestar el nostre compte d'usuari i per això és important protegir el teu perfil. Cóm?
  1. Configura de forma adequada els filtres de privacitat dels jocs
  2. Fes servir contrasenyes segures
  3. No comparteixis les teves contrasenyes amb ningú

Sovint els jocs més coneguts de l’actualitat no premien l’habilitat del jugador, sinó que donen facilitats a aquells que gasten més diners.
En els jocs en línia es guanyen béns o diners virtuals, punts, experiència o articles màgics, entre d’altres coses. Aquests premis poden ser molt desitjats per d’altres jugadors que vulguin començar el joc amb avantatge sobre la resta d’usuaris o que vulguin revendre tot aquest paquet d’informació per obtenir-ne un benefici econòmic.
Aquest vídeo és una mica llarg però t’explica bé tots els components dels videojocs actuals:
Youtube de XATAKA 

Components dels jocs on line de pagament:
  • COSMÈTICS: Són elements decoratius, atractius, estètics. Poden ser una disfressa per a un personatge, un dibuix per l'arma... Normalment no afecten al desenvolupament del joc i no “et donen avantatges”.
  • PAY-TO-WIN: Aquests sí ofereixen avantatges al desenvolupament del joc. Per exemple, al FIFA es poden comprar “sobres” digitals en els que et sortiran jugadors amb millors estadístiques. Això sí, et faran pagar amb diners reals.
  • MICROPAGAMENTS: Com el seu nom t’indica aquí també pagars però la diferència amb els sobres és que, al menys, saps el que estàs comprant, saps per lo que estàs pagant realment.  'Fortnite' és el millor exemple: compres uns "pavos" i els gastes en alñgun element determinat de l'equipament, eines, etc.
  • LOOT BOXES o caixes de botí: Són potser uns dels elements més “perillosos” per l'adicció que pot arribar a crear. Es tracten de articles continguts en una box o caixa que pots comprar. Es pot pagar amb monedes virtual aconseguides amb moltes hores de joc o, finalment, amb diners reals però no saps mai el contingut d'aquestes caixes.Actualment, aquestes caixes botí són presents en jocs com “Star Wars Battlefront II”, “Overwatch”, “FIFA” o el "NBA 2K 20".
Les caixes de botí amb els seus efectes especials d'animació, llums i sons tenen un poder d'addicció molt potent. Utilitzen sistemes semblants als de les màquines escurabutxaques, la qual cosa està relacionada directament amb la ludopatia.
No guanya el jugador més destre sinó el que ha gastat més diners en aconseguir les millors equipacions
IMATGE "PAVOS"

Els 
 youtubers, la millor promoció
Youtube ha possibilitat la gran popularització de les caixes de botí. En concret, alguns youtubers generen continguts relacionats amb els videojocs pujant de manera diaria vídeos mostrant com obren moltes caixes o sobres virtuals i en els que es gasten molts diners reals. 

Aquí tens un video bastant llarg -no cal que el vegis senser- en que es mostra com un youtuber dels videojocs on line es gasta 10.000€, cosa que no és certa ja que el seus continguts estan patrocinats
DjMaRiiO 6,18 M suscriptores 

Un altre perill que amaguen els videojocs és quan es transformen en obsessió i, aleshores arriben els problemes: Es desdibuixa el límit entre realitat i ficció, es tornen menys sociable, fas menys activitat física i pots tornar més irritable i ansiós.
I és per què el joc passa a tenir prioritat sobre altres interessos vitals i activitats teves del dia a dia.

Com pots comprovar estem entrant en els problemes que et pot ocasionar l'addicció al videojoc i en un dels perilloss "ings":
  • Gambling: joc ludòpata a la xarxa
relatat per un exjugador:
“sí vi el inmenso peligro de su adicción y tener conectada la credit card y...de que forma tan brutal comercializan, no nuestro ocio, nuestro aburrimiento.
Por cierto también observé, a mi corto entender que el juego tiene poco de aleatorio y mucho de conducción hacia el pago”


¿Què els fa tan addictius?
Resulta molt frustrant dedicar esforç a alguna activitat, acadèmica, per exemple, per a que després tinguis mals resultats. O ja no dediques atenció a aquesta tasca perquè saps per endavant que no tindràs èxit.
Els videojocs et fan sentir que tens a l'abast l’èxit assegurat. De fet, la majoria dels videojocs es juguen amb el simple propòsit de “diversió” i un augment a curt termini en el teu “benestar subjectiu”.
A l’entorn virtual del videojoc, et sents hàbil, capaç, admirat, sense responsabilitats i sense la possibilitat de fracassar.
Per a molts és una dosi d’autoestima. Tens la sensació que a mesura que t'hi vas implicant més i més, adquireixes més habilitat i vas progressant en tots els nivells. 

Compte, de manera progressiva, el videojoc et pot acaba organitzant, o desorganitzant tota la teva vida, sense espai per a res més. 


No se m'oblida que t’he dit al principi que també té les seves avantatges: 

No es pot negar que jugar a videojocs específics produeix remodelació neurològica física i funcional que provoquen guanys en:
  • velocitat de processament,
  • control de la atenció
  • memòria
  • autonomia 
  • control cognitiu i social
O sigui, canvis en el teu comportament poden sorgir de les millores en el  teu rendiment cerebral provocades per l'ús dels videojocs, igual que faries amb  els jocs tradicionals. Pensa que tots els jocs en general t'ofereixen:
  • Nous desafiaments cognitius
  • Oportunitats d'exploració
  • Relaxació
  • i socialització amb companys 
No et tanquis la porta per a "jugar" tant amb videojocs com amb jocs tradicionals


Per finalitzar et vull explicar una "experiència" que he tingut aquest cap de setmana: El fill d'una amiga va organitzar un torneig internacional de FIFA20 i de FORNITE amb l'ànim de recaptar diners per a la investigació del Covid-19 al Hospital Clínic de Barcelona. 

Si ets jugador o jugadora t'animaries ?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada