Repte 19, saps els noms científics de les fruites i hortalisses?
Aquest repte no és molt difícil, però sí entretingut.
Els noms científics s'acostumen a escriure en cursiva, per adonar-nos que són en llatí.
Per això s'ha d'anar en compte amb l'escriptura i no fer faltes d'ortografia.
Molt bé per al Jan, el Víctor, l'Edu, la Carol, el Jorge A. i l'Albert!
Patata - Patata - Solanum tuberosum
Tomàquet - Tomate - Solanum lycopersicum
Albergínia - Berenjena - Solanum melongena
Pebrot - Pimiento - Capsicum annum
Cogombre - Pepino - Cucurmis sativus
Rave - Rábano - Raphanus sativus
Pastanaga - Zanahoria - Dacus carota
Enciam - Lechuga - Lactuca sativa
Api - Apio - Apium graveolus
Carxofa - Alcachofa - Cynara scolymus
Bleda - Acelga - Beta vulgaris
Col - Repollo - Brassica oleracea
Pèsols - Guisantes - Pisum sativum
Carabassa - Calabaza - Cucurbita maxima
Ceba - Cebolla - Allium cepa
All - Ajo - Allium sativum
Blat - Trigo - Triticum durum
Panís - Maíz - Zea mays
Magrana - Granada - Punica granatum
Raïm - Uva - Vitis vinifera
Figa - Higo - Ficus carica
Pera - Pera - Pyrus communis
Poma - Manzana - Malus domestica
Pruna - Ciruela - Prunus cerasus
Cirera - Cereza - Prunus domestica
Albercoc - Albaricoque - Prunus armeniaca
Préssec - Melocotón - Prunus persica
Meló - Melón - Cucumis melo
Síndria - Sandía - Citrullus lanatus
Gerd -Frambuesa - Rubus idaeus
Móra - Mora - Rubus ulmifolius
Maduixa - Fresa - Fragaria vesca
Repte 18, reflexió sobre el conte de l'elefant
En Jan ha tret una conclusió del conte de l'elefant molt interessant que pot servir per a tots, en aquests dies difícils que estem vivim.
Diu en Jan... "per aconseguir el que un vol, cal esforçar-se i insistir sempre el que calgui. No ens hauríem de rendir de seguida". Ell ha sentit moltes coses quan ho llegia, ràbia, tristesa...
A Josué el conte també li ha fet recordar la seva estada a la escola dels Estats Units on es va sentir potser petit perquè no coneixia a ningú.
El Víctor s'ha llegit el conte i ens ha fet un breu resum del mateix.
Repte 17, la parcel·la misteriosa 2
En breu penjarem les vostres respostes.
Repte 16, Què veig des de la finestra?
En Jan, has dit el que veu des de la finestra de la proposta i no de la finestra de casa, estaria bé que ho fessis de la finestra de casa teva. Ànims Jan.
M’ha agradat molt, Albert, la teva foto i la reflexió que fas. Ànims Albert.
En Jan ha tret una conclusió del conte de l'elefant molt interessant que pot servir per a tots, en aquests dies difícils que estem vivim.
Diu en Jan... "per aconseguir el que un vol, cal esforçar-se i insistir sempre el que calgui. No ens hauríem de rendir de seguida". Ell ha sentit moltes coses quan ho llegia, ràbia, tristesa...
A Josué el conte també li ha fet recordar la seva estada a la escola dels Estats Units on es va sentir potser petit perquè no coneixia a ningú.
El Víctor s'ha llegit el conte i ens ha fet un breu resum del mateix.
Repte 17, la parcel·la misteriosa 2
En breu penjarem les vostres respostes.
Repte 16, Què veig des de la finestra?
Per l’Edu, una foto molt xula i una explicació molt precisa del que es veu. Ànims Edu.
En Jan, has dit el que veu des de la finestra de la proposta i no de la finestra de casa, estaria bé que ho fessis de la finestra de casa teva. Ànims Jan.
M’ha agradat molt, Albert, la teva foto i la reflexió que fas. Ànims Albert.
Josué una foto molt xula, m’agradaria que expliquessis alguna cosa.
La Carol ens envia aquesta imatge.
Repte 15, de quin racó de l'escola són aquestes plantes?
Fixat en les següents fotos, d'aquests llocs han sortit els detalls
Aquesta planta està entre l'aparcament i la casa del porxo com diu l'Albert G. En Jan li ha posat nom, és una fotínia.
Repte La parcel·la misteriosa 1
Ens havia quedat per resoldre el repte de la primera parcel·la misteriosa...
Sí, l’has encertat!!! la parcel.la de la guitarra és de la Lucía, mireu com ho explica:
« Puse el jardín de la Música, pues me gusta mucho la música i me relaja...» Lucía R.
Les plantes que es veuen són:
L’euvònim, gespa i un roser.
Gràcies als que heu contestat.... I continueu atents, que en posarem més!
Repte 15, de quin racó de l'escola són aquestes plantes?
Fixat en les següents fotos, d'aquests llocs han sortit els detalls
Foto 1
Aquesta planta està entre l'aparcament i la casa del porxo com diu l'Albert G. En Jan li ha posat nom, és una fotínia.
Foto 2
L'Albert ha reconegut que la planta és a una jardinera a la rampa de la caseta de les eines; l'Albert també ens diu que és una tulipa, com en Jan.
Foto 3
En Jan endevina el lloc i diu que la planta és una margarita o caléndula del Cabo, nosaltres també la coneixem com a dimorfoteca.
Foto 4
La Carol ha encertat el lloc i en Jan ens diu que és un euryops, molt bé!
Foto 5
La Carol també ha reconegut la pujada cap l'hivernacle des de la placeta dels pins. I altra vegada en Jan ens diu el nom: unes cintes.
Foto 6
Ara és l'Edu qui ens diu que la foto es de l'aparcament. La planta és una coronilla i ningú ha trobat el nom, tot i que en Jan s'hi ha apropat.
Foto 7
Aquest narcisos són al peu del liquidàmbar del costat de la casa del Porxo, ningú ha reconegut el lloc. Però l'Edu i en Jan si que en sabien el nom.
Foto 8
Tothom ha dit algun espai del viver però ningú ha dit el que realment era. Molts vareu estar dies fent divisdió de mata amb aquestes plantes però ningú ha recordat que eren festuques.
Ens havia quedat per resoldre el repte de la primera parcel·la misteriosa...
Sí, l’has encertat!!! la parcel.la de la guitarra és de la Lucía, mireu com ho explica:
« Puse el jardín de la Música, pues me gusta mucho la música i me relaja...» Lucía R.
Les plantes que es veuen són:
L’euvònim, gespa i un roser.
Gràcies als que heu contestat.... I continueu atents, que en posarem més!
Repte 14 : El taller virtual d'eines
Molt bé! Ja tenim les primeres eines que ens han enviat el Josué, el Víctor, la Carol, el Jan i l'Albert G. Tenim una mica de tot, mireu les fotos.


Amb aquestes eines ja podriem començar a treballar de valent al jardí. L'Albert ens ha enviat una eina que seria més aviat de paleta, aquesta paleta per allisar, però, és cert que sovint la fem servir a les parcel·les quan volem allisar el terra per fer un paviment de lloses de pissarra, per exemple.
També ens envia un recull de màquines (encara que demanàvem eines, eh?) i una reixa molt gran que només podriem fer servir si tinguéssim un bon tractor per arrossegar-la i que llavors fariem servir, per exemple, a l'hort.
A la segona part del repte, a on us demanàvem quines eines farieu servir per fer diferents tasques, tenim les següents respostes:
a- Per recolllir branques i fulles caigudes en el camí de sauló que va de la porta de Can Mariano cap a la bassa i a la rampa de formigó:
En Josué diu que faria servir una escombra (sense especificar més), en Víctor ens diu que una escombra de plàstic i en lJan ens explica que faria servir una escombra metàl·lica i una escombra de plàstic.
Tot és correcte i només us diria que pel camí de sauló i les gespes fariem servir les escombres de plàstic i metàl·liques i per la rampa, l'escombra de casa i el respall. Ah! I que per recollir el que escombrem, necessitarem també un cabàs, un carro o un big-bag!
b- Per treure males herbes del voltant de les basses de les aquàtiques:
En Josué diu que faria servir una escardador (rascador de malas hierbas), en Víctor un magalló i en Jan creu que necessitaria una aixada, una aixada d'escatar i un magalló.
Com que el terra al voltant de les basses és de sauló compactat, el millor seria fer servir les aixades d'escatar, i potser el magalló per arrencar alguna herba més gruixuda amb la seva arrel, però anant amb cura de no aixecar massa el terra. L'aixada no ens aniria bé, perque fariem massa forat al sauló.
c- Per podar la morera del costat de la caseta del garden:
En Josué ha dit que faria servir una tisora d'una ma, en Víctor unes podadores i en Jan unes podadores, un xerrac i un xerrac telescòpic.
Amb totes aquestes eines ja podriem podar la morera: les tisores d'una ma per podar les branques més primes, les podadores per branques de gruix mitjà i les més gruixudes amb el xerrac i el xerrac telescòpic (o amb perxa). I recordeu que a l'escola també tenim tisores telescòpiques!
d- Retallar els boixos de la rampa de formigó i del roserar en forma de bola:
En Josué i en Jan ens diuen que farien servir la tisora de dues mans, que és la resposta correcta i el Víctor ens diu que ho faria amb la retallatanques. En aquest cas, com que demanàvem eines no seria correcte, perque és una màquina, però sí que és veritat que la retallatanques serveix igualment per fer formes arrodonides en els arbusts i les tanques, així que raó no li falta.
Molt bona feina a tots!!
Si algú més ens envia més eines, les anirem col·locant a un taller d'eines virtual, en una nova pàgina a part. Vinga, animeu-vos!!
Molt ben resolta!
Moltes gràcies per la vostra participació Albert, Carol, Cristian, Jan, Jorge, Josué i Victor, heu trobat les 16 plantes i flors que sovint venem al mercat de Mollet.
Si te n'has deixat alguna, aquí teniu la solució:
Repte 11, plantes que curen?
Quantes plantes remeieres s'utilitzen? Exacte, son al voltant d’unes 700 espècies, que avui dia s’utilitzen arreu del món. L’article que has llegit en parla de 25 com unes de les més conegudes i utilitzades, però com ja has vist n’hi ha moltes més.
Imatges de les sis plantes medicinals: Entre tots i totes ens heu passat un munt de fotos molt xules, n’hem fet un recull i aquest es el resultat:
Per a què serveixen aquestes 6 plantes?
Calèndula: Totes les respostes coincideixen en que serveix per calmar inflamacions de la pell produïdes per cops o picades d'insectes i també per cremades de la pell, es antibacteriana i també serveix per a úlceres i acne. La infusió de calèndula també és molt bona per a alleujar els dolors de la menstruació: ajuda a calmar els espasmes uterins i a reduir el sagnat excessiu.
Camamilla: L’Albert ens comenta que serveix per expulsar els gasos, espasmes intestinals i les úlceres gàstriques. En Josué comenta que ajuda a baixar l'estrès, ajuda amb problemes de diabetis i amb dolors durant la menstruació. Externament, es pot emprar com a col·liri ocular natural per a problemes de conjuntivitis, al·lèrgies, ulls cansats o mussols. També és molt emprada com a xampú perquè aclareix el cabell i el fa més brillant.
Espígol: És un sedant, i un potent repel·lent de mosquits. L’Eduard comenta que va molt bé per cremades ferides i al·lèrgies, però no és així. En Josué ens diu que ajuda a disminuir l'estrès, inflamacions i ajuda la digestió. Externament, administrat en oli de massatge, pot ser antireumàtic, estimulant de la circulació i balsàmic. Molt emprat en el sector de la perfumeria i la cosmètica.
Eucaliptus: És conegut com a antisèptic analgèsic i antiinflamatori, que s'utilitza com un potent expectorant, en medicina es fa servir per afectacions respiratòries, infeccions urinàries, paràsits intestinals. Com ús extern serveix per tractar la dermatosis, úlceres verinoses i halitosi. L’Eduard ens aclareix que també es antibiòtic. És una herba que es pot aplicar tant en forma d’infusió com d’ungüent o en vapors.
Marialluïsa: Molt útil per a expulsar els gasos de l'aparell digestiu i evitar les flatulències i l’aerofàgia. S'utilitza com a estimulant biliar per a evitar vòmits i també com a sedant per ajudar a dormir. L’Albert ens comenta que es antireumàtica i expectorant que ajuda a expulsar mucositats. També facilita la digestió, relaxant. Una de les maneres d'aplicar-la per tonificar els nervis és afegir la infusió de flors i fulles a l'aigua d'un bany calent.
Til·la: Tots els alumnes que heu contestat coincidiu en la resposta, serveix per a combatre estats d’excitació nerviosa, relaxant i ajuda a dormir. L’Albert ens diu que també serveis per a curar afeccions respiratòries. L’Eduard afegeix que ajuda amb el dolor de la menstruació i les migranyes. S'utilitzen les fulles en forma d’ungüent i l'escorça.
Què prendries abans d'un examen? Molt bé, si tens un examen al dia següent i tens una mica de nervis l’has encertat! La til·la funciona molt bé com a relaxant i ens ajudarà a calmar-nos i a dormir bé per tenir energia l'endemà i treure un 10!
En Jan ens explica com pots preparar una infusió de til·la: la quantitat més adequada per a adolescents, adults i gent gran, segons prescripció mèdica, és el consum de 1,5 grams de la planta per 150 mil·lilitres d'aigua. De 2-4 vegades al dia, preparada en infusió de manera tradicional. Per a nens entre 4-12 anys: 1 g en 150 ml d'aigua, 2-4 vegades a el dia. Moltes gràcies Jan.
En Jorge ens explica que es prendria valeriana per dormir bé i una tassa de til·la concentrada pel matí abans de marxar cap a l'escola. Ben pensat Jorge!
Repte 10: Qui ets tu?
L'Eduard, l'Albert G., el Xavi J. i l'Àlex han encertat, ja que ens diuen que és un peix gat o silur, que també es pot dir bagre. És un peix de riu, que no és autòcton del nostre país, però fa molts anys que hi viu, sobretot en el riu Ebre, a on es troben exemplars molt i molt grans.
La Diana diu que no sap el nom, però no passa res, ja tenim resolt l'enigma.
El Jorge ha dit que era una "tintoreta". Suposem que volia dir tintorera, però no, no ho és, ja que aquest és com un tauró petit, tal com podeu veure en la següent foto, que viu a la mar Mediterrània.
Veure video
Repte 9 : Les imatges ocultes
A la següent imatge teniu la solució, cada número indica una de les persones amagades.
Reptes 7 el jardí de les aquàtiques i 8 El jardí de Nebamun
Seguiu aquest enllaç i veureu els dibuixos i les històries fetes pels vostres companys i companyes.
Repte número 6: Calculem les mides de l'hivernacle calent
Moltes gràcies per les vostres aportacions, recordeu que totes les respostes les podem aprofitar encara que no siguin correctes , així podem veure on és l'error i corregir-lo, per tant no us talleu a l'hora de contestar....
Bé, els camins per arribar a la solució d'un problema són múltiples, ara us exposaré les 3 solucions que vam aportar per tal de mesurar l'estructura de l'hivernacle calent el dia de classe:
1. Podem pujar a una escala amb una cinta mètrica per mesurar l'alçada i mesurar l'amplada amb la mateixa cinta mètrica i calcular la superfície del rectangle multiplicant base per alçada, però tenim el problema de que la part de dalt és triangular...
2. Per mesurar l'alçada, si no tenim l'escala, també podem fer una foto a la façana frontal de l'hivernacle calent, col.locant a la porta una persona de la qual sabem l'alçada.
Amb la foto, podem calcular, amb una regla de tres o de proporcionalitat, l'alçada de l'hivernacle , així :
Si sabem que la persona mesura 170 cm d'alçada i a la foto fa 3 cm, i l'alçada de la façana de l'hivernacle (X) a la foto fa 5 cm:
3 cm --------------- 170 cm
5 cm --------------- X cm
Recordeu el procés per calcular : 170 x 5 i dividit entre 3 = 283 cm aproximadament. Aquesta seria l'alçada de l'hivernacle.
3. També podem mesurar la superfície d'un dels rectangles de vidre de la façana (base x alçada) i multiplicar-la per tots els rectangles de vidre que hi ha a l'hivernacle.
Tal com hem dit, a la part de dalt, formada per triangles, haurem de tenir en compte que la superfície d'un triangle és base x alçada dividit per 2, perque un triangle és com un rectangle que el partim per la meitat.
Així podem calcular la superfície de la façana de l'hivernacle calent, com que ja és un procés difícil, el càlcul del volum el deixem per un altre dia.
Repte número 5: La màquina desconeguda
1. En el vídeo veiem la màquina Spider mini. Tothom ha vist clar que la tasca que fa aquesta màquina és segar i que nosaltres a l’escola fem servir la segadora. La Diana ha vist que la diferència és que les nostres les hem de portar nosaltres i la Spider es condueix amb un comandament a distància.
La Meritxell i l'Àlex han dit que la Spider també ens serviria per a fer feines que normalment fem amb la desbrossadora i tenen raó. Però hem de vigilar que l’espai:
2. Els espais de l’escola a on la faríem servir són les zones a on hi ha gespa tal com diuen l’Albert G., el Jorge i l’Àlex i ens han proposat aquests
3. I la resposta al misteri d'on guarda les restes...! Molts de vosaltres heu dit que la màquina té un dipòsit a on es recull la gespa tallada i que després s’ha de llençar al compostatge, però en aquest cas no és així. La Diana, que és molt observadora, ha vist que l'herba tallada queia a sobre de la gespa i es barrejava. I és així!.. la màquina tritura l’herba tallada molt fineta i la deixa caure sobre la gespa perque faci d’adob i també de mulching (alumnes de primer, això ho hem d’explicar més endavant!).
De moment, ho podeu comprovar si mireu aquest vídeo a on ho expliquen tot: Una segadora ¡Teledirigida!
Molt bé nois i noies! Molt bona feina!
Repte número 4: el quadre de Salvador Dali

Com diu el títol, el quadre era del pintor Salvador Dalí i heu descobert que:
Repte número 3: Els ambients
Molt bona feina.
Si us hi fixeu ja tenim un munt de plantes. Segons vosaltres cada un dels ambients podria tenir:
Només ens queden uns temes per aclarir:
Repte número 2
L'invent de fa molts anys que ens permet veure a través de les parets:
És la finestra, tal com han dit l'Albert, la Carol, el Jorge i en Jan.
No és el vidre, ni el cine ni les pel·lícules. Segur que tampoc és un "abujero" perquè això no existeix ni en català ni en castellà, imaginem que qui hi ho ha dit volia dir agujero.
Repte número 1
Com diu en Jan una planta espontània "és aquella que creix per si sola, espontàniament". En Jorge ens diu "és esa que nace directamente", vaja és una planta que ningú sembra, ni ningú planta. Són el que al jardí en diem males herbes.
Molt bé! Ja tenim les primeres eines que ens han enviat el Josué, el Víctor, la Carol, el Jan i l'Albert G. Tenim una mica de tot, mireu les fotos.


Amb aquestes eines ja podriem començar a treballar de valent al jardí. L'Albert ens ha enviat una eina que seria més aviat de paleta, aquesta paleta per allisar, però, és cert que sovint la fem servir a les parcel·les quan volem allisar el terra per fer un paviment de lloses de pissarra, per exemple.
També ens envia un recull de màquines (encara que demanàvem eines, eh?) i una reixa molt gran que només podriem fer servir si tinguéssim un bon tractor per arrossegar-la i que llavors fariem servir, per exemple, a l'hort.
A la segona part del repte, a on us demanàvem quines eines farieu servir per fer diferents tasques, tenim les següents respostes:
a- Per recolllir branques i fulles caigudes en el camí de sauló que va de la porta de Can Mariano cap a la bassa i a la rampa de formigó:
En Josué diu que faria servir una escombra (sense especificar més), en Víctor ens diu que una escombra de plàstic i en lJan ens explica que faria servir una escombra metàl·lica i una escombra de plàstic.
Tot és correcte i només us diria que pel camí de sauló i les gespes fariem servir les escombres de plàstic i metàl·liques i per la rampa, l'escombra de casa i el respall. Ah! I que per recollir el que escombrem, necessitarem també un cabàs, un carro o un big-bag!
b- Per treure males herbes del voltant de les basses de les aquàtiques:
En Josué diu que faria servir una escardador (rascador de malas hierbas), en Víctor un magalló i en Jan creu que necessitaria una aixada, una aixada d'escatar i un magalló.
Com que el terra al voltant de les basses és de sauló compactat, el millor seria fer servir les aixades d'escatar, i potser el magalló per arrencar alguna herba més gruixuda amb la seva arrel, però anant amb cura de no aixecar massa el terra. L'aixada no ens aniria bé, perque fariem massa forat al sauló.
c- Per podar la morera del costat de la caseta del garden:
En Josué ha dit que faria servir una tisora d'una ma, en Víctor unes podadores i en Jan unes podadores, un xerrac i un xerrac telescòpic.
Amb totes aquestes eines ja podriem podar la morera: les tisores d'una ma per podar les branques més primes, les podadores per branques de gruix mitjà i les més gruixudes amb el xerrac i el xerrac telescòpic (o amb perxa). I recordeu que a l'escola també tenim tisores telescòpiques!
d- Retallar els boixos de la rampa de formigó i del roserar en forma de bola:
En Josué i en Jan ens diuen que farien servir la tisora de dues mans, que és la resposta correcta i el Víctor ens diu que ho faria amb la retallatanques. En aquest cas, com que demanàvem eines no seria correcte, perque és una màquina, però sí que és veritat que la retallatanques serveix igualment per fer formes arrodonides en els arbusts i les tanques, així que raó no li falta.
Molt bona feina a tots!!
Si algú més ens envia més eines, les anirem col·locant a un taller d'eines virtual, en una nova pàgina a part. Vinga, animeu-vos!!
Repte 13: Sopa de lletres
Molt ben resolta!
Moltes gràcies per la vostra participació Albert, Carol, Cristian, Jan, Jorge, Josué i Victor, heu trobat les 16 plantes i flors que sovint venem al mercat de Mollet.
Si te n'has deixat alguna, aquí teniu la solució:
Repte 12, una tirada de SET
L'Albert G i algú més (ara no trobem el missatge amb la resposta) ens van contestar que trobaven una combinació amb les cartes 2, 12 i 14 que són aquestes:

La combinació és molt bona té 2 coses iguals, la forma (rombes) i el número (3), però no és bona pel color.
I si mirem l'emplenament, la combinació és bona? Sembla que no, per pot ser bona si seguim la norma per experts que diu que també és bona una combinació quan totes tres cartes són diferents i aquí en tenim una de ratllada, una de plena i una de buida. Així que aquest SET (que en anglès vol dir col·lecció) te tres encerts: per igual forma i nombre i per diferent emplenament.
En Jan i l'Edu van trobar un SET amb les cartes 10, 15 i 19 que són:

El SET és bo per color (lila) i emplenament (ratllat); no és bo per la forma (2 amb cucs i una amb ou). Si ens fixem en el nombre veiem que és bona si seguim la norma per experts, ja que hi ha una carta amb una figura, una amb dues i una amb tres.
Serieu capaços de trobar més combinacions a la mateixa tirada tenint en compte també la norma per experts?

La combinació és molt bona té 2 coses iguals, la forma (rombes) i el número (3), però no és bona pel color.
I si mirem l'emplenament, la combinació és bona? Sembla que no, per pot ser bona si seguim la norma per experts que diu que també és bona una combinació quan totes tres cartes són diferents i aquí en tenim una de ratllada, una de plena i una de buida. Així que aquest SET (que en anglès vol dir col·lecció) te tres encerts: per igual forma i nombre i per diferent emplenament.
En Jan i l'Edu van trobar un SET amb les cartes 10, 15 i 19 que són:

El SET és bo per color (lila) i emplenament (ratllat); no és bo per la forma (2 amb cucs i una amb ou). Si ens fixem en el nombre veiem que és bona si seguim la norma per experts, ja que hi ha una carta amb una figura, una amb dues i una amb tres.
Serieu capaços de trobar més combinacions a la mateixa tirada tenint en compte també la norma per experts?
Repte 11, plantes que curen?
Quantes plantes remeieres s'utilitzen? Exacte, son al voltant d’unes 700 espècies, que avui dia s’utilitzen arreu del món. L’article que has llegit en parla de 25 com unes de les més conegudes i utilitzades, però com ja has vist n’hi ha moltes més.
Imatges de les sis plantes medicinals: Entre tots i totes ens heu passat un munt de fotos molt xules, n’hem fet un recull i aquest es el resultat:
Per a què serveixen aquestes 6 plantes?
Calèndula: Totes les respostes coincideixen en que serveix per calmar inflamacions de la pell produïdes per cops o picades d'insectes i també per cremades de la pell, es antibacteriana i també serveix per a úlceres i acne. La infusió de calèndula també és molt bona per a alleujar els dolors de la menstruació: ajuda a calmar els espasmes uterins i a reduir el sagnat excessiu.
Camamilla: L’Albert ens comenta que serveix per expulsar els gasos, espasmes intestinals i les úlceres gàstriques. En Josué comenta que ajuda a baixar l'estrès, ajuda amb problemes de diabetis i amb dolors durant la menstruació. Externament, es pot emprar com a col·liri ocular natural per a problemes de conjuntivitis, al·lèrgies, ulls cansats o mussols. També és molt emprada com a xampú perquè aclareix el cabell i el fa més brillant.
Espígol: És un sedant, i un potent repel·lent de mosquits. L’Eduard comenta que va molt bé per cremades ferides i al·lèrgies, però no és així. En Josué ens diu que ajuda a disminuir l'estrès, inflamacions i ajuda la digestió. Externament, administrat en oli de massatge, pot ser antireumàtic, estimulant de la circulació i balsàmic. Molt emprat en el sector de la perfumeria i la cosmètica.
Eucaliptus: És conegut com a antisèptic analgèsic i antiinflamatori, que s'utilitza com un potent expectorant, en medicina es fa servir per afectacions respiratòries, infeccions urinàries, paràsits intestinals. Com ús extern serveix per tractar la dermatosis, úlceres verinoses i halitosi. L’Eduard ens aclareix que també es antibiòtic. És una herba que es pot aplicar tant en forma d’infusió com d’ungüent o en vapors.
Marialluïsa: Molt útil per a expulsar els gasos de l'aparell digestiu i evitar les flatulències i l’aerofàgia. S'utilitza com a estimulant biliar per a evitar vòmits i també com a sedant per ajudar a dormir. L’Albert ens comenta que es antireumàtica i expectorant que ajuda a expulsar mucositats. També facilita la digestió, relaxant. Una de les maneres d'aplicar-la per tonificar els nervis és afegir la infusió de flors i fulles a l'aigua d'un bany calent.
Til·la: Tots els alumnes que heu contestat coincidiu en la resposta, serveix per a combatre estats d’excitació nerviosa, relaxant i ajuda a dormir. L’Albert ens diu que també serveis per a curar afeccions respiratòries. L’Eduard afegeix que ajuda amb el dolor de la menstruació i les migranyes. S'utilitzen les fulles en forma d’ungüent i l'escorça.
Què prendries abans d'un examen? Molt bé, si tens un examen al dia següent i tens una mica de nervis l’has encertat! La til·la funciona molt bé com a relaxant i ens ajudarà a calmar-nos i a dormir bé per tenir energia l'endemà i treure un 10!
En Jan ens explica com pots preparar una infusió de til·la: la quantitat més adequada per a adolescents, adults i gent gran, segons prescripció mèdica, és el consum de 1,5 grams de la planta per 150 mil·lilitres d'aigua. De 2-4 vegades al dia, preparada en infusió de manera tradicional. Per a nens entre 4-12 anys: 1 g en 150 ml d'aigua, 2-4 vegades a el dia. Moltes gràcies Jan.
En Jorge ens explica que es prendria valeriana per dormir bé i una tassa de til·la concentrada pel matí abans de marxar cap a l'escola. Ben pensat Jorge!
Altres plantes que ens proposeu
- L'Albert ens ha enviat aquestes la cua de cavall, la serverola i el roser silvestre.
- L’Eduard ens proposa l'aloe vera, la farigola i l'orenga.
- En Jan ens n’ha enviat sis: el fonoll, el romaní, el llorer la sàlvia la menta i la farigola.
- Josué ens envia una imatge amb plantes medicinals i en anglès, sabríeu dir quina es cadascuna?
- En Jorge ens n'envia una de molt important: la valeriana
Repte 10: Qui ets tu?
L'Eduard, l'Albert G., el Xavi J. i l'Àlex han encertat, ja que ens diuen que és un peix gat o silur, que també es pot dir bagre. És un peix de riu, que no és autòcton del nostre país, però fa molts anys que hi viu, sobretot en el riu Ebre, a on es troben exemplars molt i molt grans.
La Diana diu que no sap el nom, però no passa res, ja tenim resolt l'enigma.
El Jorge ha dit que era una "tintoreta". Suposem que volia dir tintorera, però no, no ho és, ja que aquest és com un tauró petit, tal com podeu veure en la següent foto, que viu a la mar Mediterrània.
Si voleu veure un vídeo de la pesca d'un silur en l'Ebre seguiu el següent enllaç
Veure video
Repte 9 : Les imatges ocultes
A la següent imatge teniu la solució, cada número indica una de les persones amagades.
La Diana ha vist dues, una al costat del cabell (una senyora) i una altre on la barba i l'ull.
Algú de vosaltres ha vist algun més? Mireu, mireu...
Reptes 7 el jardí de les aquàtiques i 8 El jardí de Nebamun
Seguiu aquest enllaç i veureu els dibuixos i les històries fetes pels vostres companys i companyes.
Repte número 6: Calculem les mides de l'hivernacle calent
Moltes gràcies per les vostres aportacions, recordeu que totes les respostes les podem aprofitar encara que no siguin correctes , així podem veure on és l'error i corregir-lo, per tant no us talleu a l'hora de contestar....
Bé, els camins per arribar a la solució d'un problema són múltiples, ara us exposaré les 3 solucions que vam aportar per tal de mesurar l'estructura de l'hivernacle calent el dia de classe:
1. Podem pujar a una escala amb una cinta mètrica per mesurar l'alçada i mesurar l'amplada amb la mateixa cinta mètrica i calcular la superfície del rectangle multiplicant base per alçada, però tenim el problema de que la part de dalt és triangular...
2. Per mesurar l'alçada, si no tenim l'escala, també podem fer una foto a la façana frontal de l'hivernacle calent, col.locant a la porta una persona de la qual sabem l'alçada.
Amb la foto, podem calcular, amb una regla de tres o de proporcionalitat, l'alçada de l'hivernacle , així :
Si sabem que la persona mesura 170 cm d'alçada i a la foto fa 3 cm, i l'alçada de la façana de l'hivernacle (X) a la foto fa 5 cm:
3 cm --------------- 170 cm
5 cm --------------- X cm
Recordeu el procés per calcular : 170 x 5 i dividit entre 3 = 283 cm aproximadament. Aquesta seria l'alçada de l'hivernacle.
3. També podem mesurar la superfície d'un dels rectangles de vidre de la façana (base x alçada) i multiplicar-la per tots els rectangles de vidre que hi ha a l'hivernacle.
Tal com hem dit, a la part de dalt, formada per triangles, haurem de tenir en compte que la superfície d'un triangle és base x alçada dividit per 2, perque un triangle és com un rectangle que el partim per la meitat.
Així podem calcular la superfície de la façana de l'hivernacle calent, com que ja és un procés difícil, el càlcul del volum el deixem per un altre dia.
Repte número 5: La màquina desconeguda
1. En el vídeo veiem la màquina Spider mini. Tothom ha vist clar que la tasca que fa aquesta màquina és segar i que nosaltres a l’escola fem servir la segadora. La Diana ha vist que la diferència és que les nostres les hem de portar nosaltres i la Spider es condueix amb un comandament a distància.
La Meritxell i l'Àlex han dit que la Spider també ens serviria per a fer feines que normalment fem amb la desbrossadora i tenen raó. Però hem de vigilar que l’espai:
- No sigui molt estret
- No estigui molt a prop d’arbres, bancs, o altres coses
- No sigui un terreny molt i molt inclinat, ja que si no, la màquina es tombaria i cauria per la pendent
2. Els espais de l’escola a on la faríem servir són les zones a on hi ha gespa tal com diuen l’Albert G., el Jorge i l’Àlex i ens han proposat aquests
- El camp de futbol, l'Eduard, en Jan, l' Àlex, la Lucia, en Víctor i en Cristian.
- L’entrada de l'escola i les gespes de la casa del Porxo (Diana, Jan i Víctor).
- Alguns espais de l'hort (Jan i Meritxell).
3. I la resposta al misteri d'on guarda les restes...! Molts de vosaltres heu dit que la màquina té un dipòsit a on es recull la gespa tallada i que després s’ha de llençar al compostatge, però en aquest cas no és així. La Diana, que és molt observadora, ha vist que l'herba tallada queia a sobre de la gespa i es barrejava. I és així!.. la màquina tritura l’herba tallada molt fineta i la deixa caure sobre la gespa perque faci d’adob i també de mulching (alumnes de primer, això ho hem d’explicar més endavant!).
De moment, ho podeu comprovar si mireu aquest vídeo a on ho expliquen tot: Una segadora ¡Teledirigida!
Molt bé nois i noies! Molt bona feina!
Repte número 4: el quadre de Salvador Dali

Com diu el títol, el quadre era del pintor Salvador Dalí i heu descobert que:
- Va néixer a Figueres (Girona) era pintor, gravador, i escenògraf. El seu pare era advocat. Va ser expulsat d'una acadèmia
- Havia col·laborat amb el director de cine Luís Buñuel.
- El quadre el va pintar el 1925 i es titula Figura a la finestra. La model era la seva germana Anna Maria, de 17 anys, mirant per la finestra d'una casa de vacances que la família tenia a Cadaqués, a la vora del mar. El quadre ara es troba al museu Reina Sofia.
Repte número 3: Els ambients
Molt bona feina.
Si us hi fixeu ja tenim un munt de plantes. Segons vosaltres cada un dels ambients podria tenir:
Només ens queden uns temes per aclarir:
- La Falguera i l’ophiopogon , a quin ambient els
posaríeu? - El Ymobopogo i Pito no existeixen. Potser tenen un
altre nom? - Les plantes que tenen el nom en vermell no són de
l’ambient on les heu posat.
Repte número 2

L'invent de fa molts anys que ens permet veure a través de les parets:
És la finestra, tal com han dit l'Albert, la Carol, el Jorge i en Jan.
No és el vidre, ni el cine ni les pel·lícules. Segur que tampoc és un "abujero" perquè això no existeix ni en català ni en castellà, imaginem que qui hi ho ha dit volia dir agujero.
Repte número 1
Com diu en Jan una planta espontània "és aquella que creix per si sola, espontàniament". En Jorge ens diu "és esa que nace directamente", vaja és una planta que ningú sembra, ni ningú planta. Són el que al jardí en diem males herbes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada